NieR: Automata – Become as Gods Edition (Xbox One)

Wat krijg je als je de makers van Bayonetta met de makers van veel Japanse RPG’s kruist? Dan krijg je NieR:Automata. Een jaar geleden kwam deze game al uit voor de Playstation 4, maar nu is hij ook uit voor de Xbox One als de “Become as Gods Edition”. 

Platinum Games en Square Enix doen het de laatste tijd best goed, Bayonetta 2 van Platinum Games  was een meesterwerk en ook Lost Sphear van Square Enix vond ik een leuke game. Dus je zou verwachten dat deze 2 studio’s wel iets van games maken weten, dus hoe goed is de NieR:Automata Become as Gods Edition nu? Ik persoonlijk vond het een hele goede game, niet alleen hoe het gepresenteerd word, maar ook op de manier hoe je het speelt.  

Doel van het spel 

Het doel van het spel is de aarde redden, het gaat erom dat 100den jaren geleden Aliens naar de aarde gekomen zijn en machines hebben gebruikt om de mensheid uit te schakelen. De mensen zijn gevlucht naar de maan en werken van daar uit aan het verzet om de aarde terug te veroveren. Jij speelt als Android 2B en word vergezeld door Android 9S, jullie maken deel uit van het YoRHa elite forces, deze bestaan voornamelijk uit zelf denkende Androids. Samen moeten jullie het verzet op aarde helpen de Robots te verslaan en proberen de aarde terug te krijgen. Dit doe je door missies te doen en je zelf telkens sterker te maken. Het is een spel waar je zeker, als je ook alles wilt doen, makkelijk zo’n 35 tot 40 uur mee bezig bent.  

Gameplay 

De kracht van dit spel zit hem misschien wel in de gameplay, tenminste dat vind ik. Als je begint met spelen lijkt het een beetje op een moderne versie van een Space Shooter, zoals Super R-Type. Dit in combinatie met het Hack and slash concept, zoals bij Bayonetta. Maar toch is dat het nog niet helemaal, want al heel gauw kom je in een hele grote open wereld terecht, die je vrij kunt gaan verkennen. Er word vaak gewisseld tussen vliegen, een Robot mode en vrij lopen, wat natuurlijk voor genoeg afwisseling zorgt. Je word omringd door verschillende gebieden en op een later punt kun je gelukkig ook teleporteren. De kaart is misschien wel wat onoverzichtelijk en het saven via een bepaalde box misschien niet even praktisch, maar dat went gelukkig vrij snel. Als je dood gaat, dan word je opnieuw gemaakt en ben je de spullen die je bij je had kwijt, maar door je dode lichaam te vinden, kun je deze gelukkig weer terug krijgen, maar zorg wel dat je niet nog eens dood gaat, want als je ze dan nog terug gevonden hebt, dan ben je ze helaas wel kwijt.  

Tijdens het spelen kun je allerlei items vinden, die je weer kunt gebruiken voor upgrades of kunt verkopen voor geld.  Je kunt je skills naar eigen wens helemaal aanpassen met speciale Chips, deze kun je kopen of vinden in boxen of dode Androids. Mocht je het te lastig vinden een goede combinatie te vinden, dan kun je door een simpele keuze het automatisch laten instellen. Je kunt genoeg wapens vinden en kopen, die je ook sterker kunt maken met gevonden items.  

Wat ik persoonlijk ook mooi vind is dat je tijdens het spelen de moeilijkheidsgraad van het spel kunt aanpassen, zonder dat je opnieuw hoef te beginnen. Zo had ik in het begin wat moeite met het eerste level dat ik telkens helemaal overnieuw moest doen omdat ik bij de baas dood ging. Nadat ik dat level gehaald had en eindelijk gebruik kon maken van save points, heb ik hem weer omhoog gezet.  

De besturing zit prima in elkaar, je moet het alleen even door hebben. Je hebt genoeg snelkoppelingen om snel te wisselen. Soms is het alleen vervelend als je in een gevecht een potion wilt gebruiken en je naar het menu wilt gaan, je in plaats van het menu alleen een pauze melding te zien krijgt. Voor de rest zit de besturing en gameplay prima in elkaar en heb je er genoeg plezier mee. 

Grafisch 

Grafisch ziet de game er prima uit, ze hebben een beetje een animatie stijl gebruikt, wat ik wel mooi vind. Tijdens het spelen word er vaak gewisseld tussen 2D, van boven af, en een gewone 3D vrij bewegen mode. Heel af en toe is het daardoor wat lastig te zien, maar in het algemeen weten ze dit heel goed neer te zetten. Doordat je vaker van stijl wisselt oogt de game niet eentonig.  

De muziek is zeer mooi, en elk gebied heeft zo zijn eigen muziek. Het kan wel eentonig aanhoren als je lang in het zelfde gebied blijft, maar in het algemeen valt dat wel mee. De combinatie van muziek en zang maakt het net nog een beetje mooier, en dat is zeker een pluspunt.  

Replay waarde? 

De game heeft zeker een replay waarde, want soms kun je bepaalde sub-missies niet meer doen omdat je te ver met de main story bent. Dus voor de mensen die echt alles willen ontdekken en willen  vrij spelen is dat zeker een aanrader, maar ook voor mensen die hem hebben uitgespeeld en hem te makkelijk vinden, is het zeker nog een uitdaging om hem op hard te spelen. Kort samen gevat, zeker een aanrader de game nog een 2de of 3de keer te spelen, al zal je dat misschien niet meteen doen. 

Pluspunten
+ Open wereld 
+ verschillende speelstijlen 
+ Mooie stijl en muziek 
+ Genoeg aan te passen 
+ Epische gevechten 

Minpunten
– Kaart soms onduidelijk 
– Kleine foutjes 

Trailer

Wat krijg je als je de makers van Bayonetta met de makers van veel Japanse RPG’s kruist? Dan krijg je NieR:Automata. Een jaar geleden kwam deze game al uit voor…

Het beste van 2 wereld komt perfect samen.

  • Gameplay 90 ★
  • Grafisch 95 ★
  • Verhaal 80 ★
  • Presentatie 95 ★
  • Replay waarde 90 ★
  • Overall rating 90 ★
De gevechten zijn episch en zeker spannend, er zit een goede balans in de game en er is genoeg te doen. Hoewel ik de opening wat aan de pittige kant vond, is het zeker een geslaagde game. Je ziet echt de kracht van Platinum Games en Square Enix goed naar voren komen. En ik sluit deze review af met een slogan uit de game. YoRHa: for the glory of mankind.
90 ★
90.0

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.